[recensie] De verwarde cavia – Paulien Cornelisse

Cavia (of Caaf) de Cavia werkt op de communicatieafdeling van een groot bedrijf. En ze is verward. Dit is eigenlijk zo’n beetje alles waar het nieuwe (selfpublished) boek van Paulien Cornelisse, ‘De verwarde cavia’, over gaat. Whut? Dat is wel wat andere koek dan columns over onze taal. Wat maakt het dat we dan ook dit boek móeten lezen?

Ten eerste: het gaat over een cavia. Op kantoor.

Als dit geen origineel verhaal is, dan weet ik het ook niet meer. Cavia valt door haar harige uiterlijk weliswaar een beetje uit de toon tussen al haar menselijke collega’s, maar draait voor de rest goed mee. Ze snapt hoe alles werkt en kan ook gewoon achter haar bureau en computer nieuwsbrieven opstellen. Ze weet hoe het binnen haar bedrijf reilt en zeilt. Net als haar collega’s drinkt ze veel koffie om bij de les te blijven en lijkt ze alle menselijke emoties te kunnen herkennen en voelen.

Ten tweede: communicatieafdeling

What’s not to love? Misschien ben ik hier een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf communicatie heb gestudeerd, maar het is natuurlijk een leuk en interessant onderwerp voor vele (boeken)bloggers. Hoewel Cavia niet blogt, is haar afdeling wel verantwoordelijk voor de nieuwsbrieven, social media en communicatiestrategie van het bedrijf, en wie wilt nou niet weten hoe een cavia dat aan zou pakken? Op het spelen met paperclips en nietmachines na, is het geschetste kantoorleven absurd maar lekker herkenbaar.

Ten derde: Paulien Cornelisse ❤ taal

De auteur is denk ik voornamelijk bekend van haar eerdere twee boeken: ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ en ‘En dan nog iets’. In deze boeken analyseert ze op humoristische wijze wat voor vreemde dingen er allemaal gezegd worden in onze taal. Ik heb erg moeten lachen om deze twee boeken en twijfelde er daarom ook geen seconde aan dat ook ‘De verwarde cavia’ garant zou staan voor plezier en gelach. Hoewel ik niet zo hard heb gelachen als bij de eerdere boeken, zijn ook de ‘talige observaties’ in dit boek weer goed raak. Ze worden dan weliswaar in een andere vorm gepresenteerd, maar de zin en onzin van dagelijkse (kantoor)gesprekken komt duidelijk naar voren en is ook in dit boek weer erg vermakelijk om te lezen.

Ten vierde: lekker lezen

Het boek kent maar 190 bladzijden en is daarmee zeer geschikt om lekker tussendoor te lezen. De zeer korte hoofdstukken (2 bladzijden per hoofdstuk!) zorgen dat je door het boek heenvliegt. Hoewel Caaf de Cavia niet tot in de puntjes wordt uitgewerkt, leer je haar toch best goed kennen en kun je goed met haar meevoelen. Ik snap wel waarom ze soms wat in de war is 🙂 Het verhaal kent een goed einde, maar denk dat er zeker nog wel een leuk vervolgverhaal voor Cavia aan kan komen.

Score: 4/5

Over het boek:
Titel: De verwarde cavia