[recensie] Neem een geit (Leven voor gevorderden) – Claudia de Breij

Als twintiger word je door veel mensen om je heen nog gezien als ‘jong en onbezonnen’, terwijl je wel al mevrouw of meneer wordt genoemd door mensen die jonger zijn dan jij. Je kan tegen de 30 lopen, en dan nog kan je in principe alle kanten op. Zelfs als je in de 40 bent, ben je nog niet echt oud, maar hé, je bent wel al in de 40. Dit kan het leven af en toe eens wat ingewikkeld doen lijken. Maar niet getreurd, want het leven wordt blijkbaar niet eenvoudiger. In ‘Neem een geit’ neemt Claudia de Breij ons mee in de wondere wereld van ‘het leven’, en geeft in een vijftigtal korte hoofdstukken tips over omgaan met alle zin en onzin die hierbij komt kijken.

Zo’n 50 tips. Hoe kom je daar aan? De Breij is te rade gegaan bij de experts: bekende(re) Nederlanders, allemaal redelijk op leeftijd, die bereid zijn gevonden hun wijsheden met de wereld te delen. Geïnterviewden zijn onder andere Hanneke Groenteman, Geert Mak, Willeke Alberti en Paul van Vliet. Hoewel ik een deel van de geïnterviewden niet ken (hebben jullie ooit gehoord van Hedy d’Ancona en Anne-Wil Blankers?), was dit niet storend. Er is goed rekening gehouden met de jongere lezers, door uitleg te geven die enkele keren waar dat nodig is.

Lekker snel

Ook de schrijfstijl is prima voor een wat jonger publiek. Het is vlot en recht door zee, waardoor je snel door de hoofdstukken gaat. Een goed voorbeeld hiervan:

“Een beerput, jonge lezer, bevat geen beren, maar poep. Mensenpoep, van voor we in Nederland hadden bedacht dat riolering misschien toch wel een fijne uitvinding was van de oude Romeinen. Na de jaren dertig kwam de gemechaniseerde putzuigmachine in zwang (bent u daar nog?) en [..]”

En zo verder. Ik vind het altijd wel leuk als een schrijver je zo direct aanspreekt (ben je daar nog? ). Geeft toch het idee dat de auteur heeft geschreven met jou, de lezer, in gedachte. Om zo samen een dialoog aan te kunnen gaan. Ik zag het ook voor me hoe de schrijfster (mét haar partner in crime) op pad is gegaan en aan de keukentafel gesprekken heeft gevoerd met alle diverse BN’ers.

Maar waarom nou toch die geit?

Naast de cover (met het geïllustreerde oude vrouwtje), trok ook de titel van het boek vooral mijn aandacht: “Waarom zou ík, en vooral ík, een geit willen?”. Dat was dé grote vraag waarmee ik in het boek begon. Helaas werd deze vraag al zeer snel beantwoord, waardoor mijn zin in het lezen van het verhaal afnam. Want als ik toch al antwoord had op dé belangrijkste vraag, waarom zou ik dan nog verder lezen? Bovendien wist ik niet zeker of ik wel trek had in de levenservaringen van uitgerangeerde BN’ers. Of toch wel?

Ik besloot verder te lezen

Stiekem was ik toch wel nieuwsgierig naar wat de geïnterviewden dan allemaal te vertellen hadden. En het viel allemaal reuze mee. Zo saai was het boek niet. Het was zelfs wel leuk! Ik las hoe ook deze mensen worstelen met het ouder worden, en dat zij ook zo hun onzekere momenten hadden toen ze nog jong(er) waren. Ook werden er stukken aangehaald van wijlen filosofoof René Gude, wie Claudia vaak aanhaalt. Het is hiermee vooral een dankbaar boek. Claudia stelt zich daarmee kwetsbaar op en geeft een kijkje in haar eigen gedachtenwereld. En dat is mooi om te lezen.

Eindoordeel
Claudia de Breij weet een sterk verhaal neer te zetten. Dat doet ze met voldoende humor, maar zonder hilariteit. Haar vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je het boek gemakkelijk binnen een paar dagen uithebt (als het al niet eerder is). In deze dagen ga je mee op reis, interviews afnemen, en kom je beetje bij beetje meer te weten over het leven. En over het nut van een geit in huis.
Score: 3 en een beetje/5

Over het boek:
Titel: Neem een geit (ondertitel: Leven voor gevorderden)
Auteur:
Claudia de Breij
Verschijningsdatum:
26 oktober 2015
Aantal pagina’s: 240
Uitgever: Lebowski Publishers

Meer recensies? Volg me op Bloglovin’

3 reacties op ‘[recensie] Neem een geit (Leven voor gevorderden) – Claudia de Breij

1. Precies, 1 tip per avond voor de avonden dat je wat minder tijd (of zin) hebt om veel te lezen, en anders gewoon een aantal achter elkaar 🙂 Maakt het ook wat makkelijker om te herlezen, hoewel ik dat zelf niet zo snel zal doen…

Liked by 1 persoon